ÇEKİŞ
TİPLERİNE GÖRE VİTES KUTULARI
Taşıtlarda
motor momentini bir hareket oluşturmak üzere tekerlek-yol düzlemine bir kuvvet
olarak aktaran sistemlere çekiş sistemleri denir. Taşıtlarda çekiş
sistemlerinin tasarımı, taşıtı iten kuvvetin yola aktarma biçimine göre üç ayrı
teknikle yapılır. Bunlar:
Arkadan
itişli taşıtlar
Önden
çekişli taşıtlar
Dört
tekerlekten çekişli taşıtlar
Şekil
2.1’de arkadan itişli taşıtın şematik resmi görülmektedir. Burada görüldüğü
gibi taşıtın harekete geçmesi için motor tarafından sağlanan döndürme momenti,
güç aktarma organları vasıtasıyla arka akslara iletilmektedir.
Şekil
2.2’de önden çekişli taşıtın şematik resmi verilmiştir. Burada motor aks
düzlemine paralel yani yanlamasına konumlandırılmıştır. Günümüzdeki araçlarda
çoğunlukla bu çekiş sistemi tercih edilmektedir.
Günümüzde
“Dört çeker” diye tabir edilen 4WD (Four Wheel Drive) veya AWD (All Wheel
Drive) çekiş sistemleri genellikle dört tekerlekten tahrik gerektiren arazi
araçlarında kullanılır. Bu taşıtlar esas itibariyle hem önden hem de arkadan
çekişlidir. Ancak ihtiyaç hâlinde dört tekerleğe tahrik kuvveti aktarımı
sağlanır (Şekil 2.3).
ÇEŞİTLERİ
Araçlarda
kullanılan vites kutuları çekiş sistemlerine göre farklı yapılarda ve
çeşitlerde yapılır. Buna göre vites kutularını çekiş sistemine göre iki gruba
ayırabiliriz. Bunlar:
Standart vites kutuları
Bileşik vites kutuları (Transaks)
STANDART
VİTES KUTULARI
Standart
vites kutuları, arkadan çekişli taşıtlarda kullanılan vites kutularıdır. Daha
önce yukarıda belirtilen mekanik vites kutuları standart vites kutularına
örnektir. Bu vites kutularında vites kademelerine göre moment veya hız artışı
sağlanmaktadır. Arkadan çekişli taşıtlarda motordan çıkan güç veya hareket
iletimi kavrama yani debriyaj ile kontrol edildikten sonra vites kutusuna
gelir. Burada kavrama motordan çıkan hareketi kontrol altına alarak
istenildiğinde motordan çıkan hareketi keserek vites kutusuna gitmesini
engeller, istenildiğinde ise hareketi vites kutusuna ileterek taşıtın tahrik
edilmesini sağlar.
Vites
kutusuna gelen hareket aynı eksen üzerinde üniversal mafsallar ile bağlı
bulunan şafta iletilir. şaft, vites kutusu ile diferansiyel arasındaki hareket
aktarımı sağlayan bir mildir. Diferansiyel ile hareket doksan derece
kırıldıktan ve tork artışı sağlandıktan sonra tekerleklere iletilir. Şekil
2.4’te standart vites kutusunun kesit resmi görülmektedir.
Bileşik
Vites Kutuları (Transaks)
Bileşik
vites kutularında vites kutusu ve diferansiyel bir arada bulunmaktadır. Vites
kutularına aynı zamanda transmisyon denildiğini biliyoruz. Transmisyon,
diferansiyelle birlikte ve güç aktarımında vites kutusu hareketini direkt
akslara iletiyor ise bunlara da transaks (transaxle) denilmektedir.
Bileşik
vites kutuları (Transaks) önden çekişli taşıtlarda kullanılmaktadır. Şekil
2.5’te önden çekişli taşıta ait bileşik vites kutusu görülmektedir.
Temel
Farklılıklar
Önden
çekişli taşıtlarda kullanılan bileşik vites kutularının (Transaks) çalışma
prensibi, arkadan itişli standart vites kutularının çalışma prensibine
benzemektedir. Arkadan itişli aracın transmisyonunu yapı olarak açıklamak
gerekirse motor ve kavramadan gelen hareket prizdirekt mili ve dişlisi
aracılığı ile vites kutusuna iletilir. Prizdirekt mili volanın göbeğine ve
vites kutusu ana miline yataklandırılmıştır. Prizdirekt dişlisiyle sürekli
kavraşma olan bir dişli vardır. Bu dişliye ise daimi iştirak dişlisi denir. Bu
dişli vites kutusundaki grup mili üzerindedir. Grup mili, debriyaj yani kavrama
baskı balatası volanla kavraşık durumda ise devamlı olarak dönecektir. Grup
mili üzerinde vites kutusunda bulunan vites sayısı (vites kademesi) kadar sabit
dişliler bulunur. Bu dişliler, vites kutusu ana mili üzerinde bulunan vites
dişlileri ile kavraşık durumdadır. Grup mili de vites kutusu gövdesine
yataklandırılmıştır.
Vites
kutusu ana mili, döner hareketi diferansiyeldeki ayna dişlisine yani son
dişliye ileten bir mildir. Üzerinde grup dişlileri ile devamlı kavraşık olan
dişliler vardır. Bu kavraşık dişlilere vites dişlileri denilir. Ayrıca vites
kutusu ana mili üzerinde vites değişimlerini kolay ve sessiz yapmak için
senkromec tertibatı ve vitesten atmayı önlemek için de kilit tertibatı bulunur.
Taşıtın geri hareketi ise geri vites ve avare diĢlileri vasıtasıyla sağlanır.
Standart
vites kutularında hareket iletimi arkadan itişli çekiş sisteminde vites kutusu
ana milinden çıkan hareket şaft vasıtasıyla diferansiyele aktarılır.
Önden
çekişli vites kutusunun ana farkı ise burada bulunmaktadır. Bu farklılık ise
taşıt diferansiyelinin vites kutusu içinde bulunmasıdır. Hareketi diferansiyele
iletmek için arkadan itişli taşıtlarda kullanılan şaft kaldırılmıştır. Vites
kutusu çıkış mili üzerinde pinyon dişlisi bulunur. Pinyon dişli vasıtasıyla
vites kutusundan çıkan hareket direkt olarak diferansiyelin ayna dişlisine
aktarılır. Vites kutusu içerisinde bulunan diferansiyel dişli grubundan çıkan
dönel hareket ise bileşik vites kutusunun iki yanından çıkan aks dişlilerine
bağlı iki frezeli mil vasıtasıyla transfer sağlanır. Bu miller, üniversal
mafsallı olan akslara bağlanmıştır. Akslarda ön tekerleklere bağlı olduğu için
taşıtın hareketi önden çekişli olarak sağlanır.
İlk
taşıtların üretimine geçildiği yıllarda motor gücü ve direksiyon tertibatı
olmayan arka dingilde bulunan tekerleklere aktarılması daha kolay görülmekteydi.
Bunun için arkadan itişli çekiş sistemleri tercih edilmekteydi. Ancak arkadan
itişli araçlarda dönen parçalar daha büyük olduğundan arıza ihtimalleri de daha
çoktur. Araç arkadan itildiği için kararlı gidişi yoktur. Diferansiyel
tertibatında bulunan ayna ve mahruti dişliler zamanla aşınır, aşınan ayna ve
mahruti dişli ötme yapar. Ayrıca arka köprü sürekli olarak yolun çukur ve
tümseklerinden etkilenir.
Bu
da arka köprü üzerinde bulunan diferansiyelin ve şaft vasıtasıyla bağlı bulunan
vites kutusunun zarar görmesine neden olur. Sonuç olarak otomotiv üretici
firmaları yaptıkları araştırmalar neticesinde önden çekiş sisteminin arkadan
itiş sistemine göre daha avantajlı olduğunu kabul etmişlerdir. Buna göre önden
çekişli vites kutularının ve çekiş sisteminin üstünlükleri aşağıda
sıralanmıştır.
Önden çekişli vites kutusu aktarma organlarında daha az sayıda hareketli aksam
bulunur.
Önden çekişli taşıtlarda, otomobili
boydan boya kateden şaft (kardan mili) bulunmadığı için özellikle arka koltukta
daha fazla yer açılmış olur. Bu nedenle önden çekişli araçlarda oturma bölümü
daha geniştir
Önden çekişli taşıtlarda vites kutusu ile diferansiyel tek kutu içine
yerleştirildiği için bakımı daha kolaydır (Örneğin, yağ değişimi yapılırken).
Önden çekişli vites kutularında şaft ortadan kaldırıldığı için tork aktarımı
daha kolaydır.
Önden çekişli taşıtların virajlarda savrulma tehlikesi bulunmamaktadır. Taşıt
daha kararlı bir yol tutuşu ve hâkimiyeti sergiler.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder